Op één plek alle klantenrelaties onderhouden? Een CRM systeem maakt de wensen van de klanten inzichtelijk. Leer hoe jij beter kunt anticiperen en verkopen door data te verzamelen. IT kennis is niet nodig, de software doet het werk!
Alle CRM systemen vergelijken
DigiBTW
- Speciaal voor ZZP'ers!
- Eigen factuur Lay-out
- Voordelige prijzen
Visma
- Voor zzp'ers en mkb'ers
- Automatiseer je boekhouding en f...
- >110.000 tevreden gebruikers!
Offective
- Complete bedrijfsadministratie s...
- Goed bereikbare support
- Streng beveiligde gegevens
Teamleader
- > 11.000 tevreden MKB'ers
- Geschikt voor meerdere branches
- Koppel je boekhouding!
PerfectView
- > 18400 PerfectView gebruikers
- ISO Certificering
- Streng beveiligd
Waarom een CRM systeem gebruiken?
Klantenrelaties vormen de kern van de meeste bedrijven. Je levert immers jouw producten of diensten aan jouw persoonlijke klanten. Wij hoeven jou niet te vertellen hoe belangrijk het onderhoud van klantenrelaties is. Een CRM systeem, ook wel klantenrelatie systeem, houdt dit soort processen bij. Door een nauwkeurige registratie te hebben van wat klanten aan omzet doen en wat hun activiteiten zijn kun jij hier jouw proces op aanpassen. Een combinatie van al deze inzichten gecombineerd op één overzichtelijke plek stelt jou in staat tot:
- Kostenverlaging
- Betere klanttevredenheid
- Eenvoudig unieke de klant te benaderen
- Meer winst
Wat is een CRM systeem?
In een CRM systeem worden alle klantenrelaties bijgehouden. CRM staat dan ook voor 'Customer Relationship Management'. In één overzicht heb je dus controle over de gegevens die jij nodig hebt van klanten. Dit is handig voor een paar klanten om daadwerkelijk de 'relationship' te onderhouden. Maar gaat het over honderden of duizenden klanten, dan is de data heel waardevol om nieuwe klanten te benaderen en is de insteek heel anders.
Hoe werkt een CRM systeem?
Een CRM werkt niet als niet duidelijk is wat het bedrijf wilt behalen. Een goede strategie gaat gepaard met het gebruik van een CRM systeem. Het werkt in principe relatief eenvoudig. Het klantencontact wordt geregistreerd en de bijbehorende acties ook. Direct kan ook worden bijgehouden naar de tevredenheid en gevraagd naar verbeteringen. Op basis van deze gegevens verzamel je informatie hoe je toekomstige klanten beter kunt benaderen.
Dit wordt allemaal bijgehouden in het CRM systeem. Je kunt bijvoorbeeld een klantprofiel aanmaken en per klant bijhouden wat er besteld wordt, wat de wensen zijn, de opmerkingen zijn en bijvoorbeeld de plannen voor de toekomst. Ook kun je bijhouden in een agenda wat je per klant wilt doen op welk moment. Kortom een CRM systeem biedt een zeer efficiënt en centraal overzicht van jouw hele klantenbestand. De software kost niet veel geld en in verhouding bespaar je er heel veel tijd mee.
5 voordelen van CRM software
We weten nu wat een crm systeem is en wat het voor een bedrijf doet. Het is ook duidelijk dat wanneer er goed gebruik wordt gemaakt het serieus positieve resultaten kan opleveren voor de groei van een bedrijf. Laten we even de voordelen op een rij zetten:
- De klantervaring wordt beter - Door alle facetten van de klant vast te leggen kunnen werknemers inzien waar klanten veel waarde aan hechten en hierop anticiperen. Dit zorgt voor een betere klantenservice en dus meer tevreden klanten.
- Meer controle voor het management - Als manager is het altijd belangrijk om prioriteiten op orde te hebben. Met een crm systeem heb je een veel beter inzicht in welke klanten het meest bijdragen aan de winst van het bedrijf. Deze kunnen dan bijvoorbeeld extra aandacht krijgen. Het is ook andersom te benaderen. Een manager krijgt inzicht in welke klanten ontevreden zijn met de oorzaken. Zo'n programma maakt het dan veel makkelijker voor een manager om met een oplossing te komen.
- Betere marketing - Nu je weet wat de wensen van de klanten zijn kun je bepalen of je aan cross-selling kunt gaan doen. Nu kan duidelijk worden of je andere producten kunt verkopen aan bestaande klanten. Het kan dus de klantwaarde verhogen en laat ook zien waarmee.
- Hogere efficiëntie tussen afdelingen - Doordat iedereen de klantgegevens kan inzien van elk onderdeel kunnen afdelingen van een bedrijf beter onderling communiceren en samenwerken. De financiële afdeling kan inzien hoeveel klanten opleveren en kan dit vervolgens communiceren met bijvoorbeeld het verkoop- of marketingteam. De uren normaal gespendeerd aan vergaderingen kunnen dan aan het verkopen worden besteed.
- Minder fouten - Alles wordt verzameld op één centrale plek. Dus waar voorheen nog communicatiefouten waren, mailtjes die niet aankomen en mensen afwezig bij vergaderingen maakt nu niet uit. Met een paar klikken heb jij alle nodige gegevens over klanten, de bijbehorende omzet en wensen. Alles wordt geregistreerd waardoor er veel minder fout kan gaan in het proces.
CRM gecombineerd met andere bedrijfssoftware
Je ziet vaak dat mensen er toch voor kiezen om een centraal geregeld klanten systeem te koppelen aan bijvoorbeeld een factuurprogramma of een boekhoudprogramma. Zo kan de hele cirkel worden voltooid. Je kunt klanten werven, vaststellen wat ze willen kopen. Een factuur hiervoor opstellen in het factuurprogramma en met het boekhoudprogramma worden de betalingen bijgehouden en verwerkt in jouw administratie. Op deze manier voor vaak minder dan €30 per maand heb jij jouw hele bedrijfsproces voor een groot deel geautomatiseerd.
Kijken we naar de ervaringen van mensen dan zie je dat de baten veel meer waard zijn dan de kosten. De hoeveelheid uren die hiermee bespaard worden kunnen nu besteed worden aan belangrijkere zaken en het optimaliseren van jouw bedrijf.
Belangrijk is wel dat je opzoek gaat naar een aanbieder dat aansluit nop jouw wensen. Het is namelijk zo dat CRM systemen zich vaak concentreren en focussen op bepaalde sectoren. Zo zijn er crm systemen speciaal ingericht op de bouw en andere weer op de zorg. Een fysiotherapie praktijk heeft immers hele andere klanten dan een bouwbedrijf of aannemer. Gebruik daarom onze filters om te zoeken naar een geschikte keuze!
Waarom vergelijken?
Zoals we hebben besproken maakt het heel erg uit wat voor onderneming jij hebt. Heb je een MKB of werk je hiervoor, dan zijn er waarschijnlijk ook veel meer klanten. Gaat het over een kleine eenmanszaak of een ZZP'er waarbij de klanten op 2 handen te tellen zijn, dan kun je het beste gaan voor een heel simpel crm systeem. De prijsverschillen hierin zijn groot en daarom is het belangrijk dat je gaat vergelijken. Het is niet zo dat één programma het beste is. Het gaat erom welk systeem de beste oplossing biedt voor jouw bedrijf. Maak daarom gebruik van onze filter opties zodat jij gericht opzoek kan gaan.
Overzicht alle bedrijven.
Meer dan alleen een CRM systeem
Wil je meer dan alleen jouw klantenrelaties onderhouden met een online softwarepakket? Kies er dan bijvoorbeeld voor om ook jouw administratie en facturen te koppelen. Maak de cirkel rond en automatiseer het grootste gedeelte van jouw bedrijfsproces. Bespaar uren tijd aan bonnetjes inscannen en verwerken, betaal statussen checken van jouw facturen, het kan allemaal automatisch en nauwkeurig met computer gestuurde programma's. Kennis van programmeren is overigens absoluut niet nodig. Alles is zo ontworpen dat de grootste digibeten er raad mee weten!