Met sales management software wordt het ineens heel makkelijk om inzicht te krijgen in de verkopen van een bedrijf. Rapportages en voorspellingen op basis van data van de klanten biedt kansen tot optimaliseren en het efficiënter maken van het verkoopproces.
Sales Management Software
Hubspot
- Marketing, sales en support in één
- 100% gratis Hubspot CRM
- Hubspot Academy
Pipedrive
- Visuele salespijplijn
- Eenvoudig te implementeren
- Verzend, ontvang en volg e-mails
Wat is Sales Management Software?
Sales software is ontwikkeld om bedrijven te helpen met het optimaliseren en verbeteren van het verkoopproces. Simpel gezegd is het ultieme doel van deze software om inzicht te krijgen hoe er meer verkocht kan worden. Het is namelijk niet zo dat het beste of het mooiste product altijd het meest verkocht wordt, het gaat om de juiste blootstelling aan de juiste doelgroep. Met sales management software is dit proces helder in beeld te krijgen.
Het verschil tussen CRM systemen en Sales Management Software
We begrijpen dat het verwarrend kan zijn, want met CRM hou je toch ook je verkopen bij? Hieronder leggen we kort uit wat het verschil is.
Met CRM software gaat het om het contact met de klant. Vanaf het aankoopmoment tot de follow-up is met deze software het klantencontact bij te houden. Dit wordt ook meer gezien als een marketing middel waarbij er interactie kan plaatsvinden met de klant. CRM is toepasbaar tot het moment van de aankoop. Hier komt sales management software om de hoek kijken. Deze software stelt een bedrijf in staat om data bij te houden van het gehele aankoopmoment tot aan de betaling.
Essentiële features van sales management software
1. Data analyse
Het belang van data is inmiddels wel voor iedereen bekend. Zeker in de sales is dit een belangrijk hulpmiddel om nieuwe inzichten te krijgen waarop het verkoopproces kan worden afgestemd. De analyse van salesdata is dan ook een van de belangrijkste features van dit type software.
2. Klantrapportages
De aankoopmomenten en het gedrag van de klanten analyseren stelt een bedrijf in staat om hierop in te spelen. Door middel van een rapportagefeature is makkelijk en eenvoudig het koopproces van de klant in kaart te brengen.
3. Order to payment
Activiteiten van de klant van het moment van bestellen tot aan de betaling registreren. Dit vormt onder andere de belangrijkste input voor de data analyse. De sales management software zorgt voor de registratie.
4. Voorraadbeheer
Een hele belangrijke feature is het voorraadbeheer. Krijg je hier als bedrijf grip op en kun je betere voorspellingen maken van de verkopen, dan kun je de voorraad hierop aanpassen. Gevolg hiervan is een optimalisatie en minder geld in voorraad en dus meer geld om te besteden aan andere facetten van de bedrijfsvoering.
5. Vooruitzichten
Eenmaal data opgebouwd van verkopen kan je met behulp van de software vooruitzichten opstellen. Met geavanceerde software kunnen profielen/doelgroepen gecreëerd worden waar het verkoopproces op kan worden afgestemd.
6. Integratie met andere software
Uiteraard is niet alles mogelijk met uitsluitend sales management software. Livechat software, social media, boekhouding, etc. Er zijn vele type andere bedrijfssoftware die kunnen worden gekoppeld om een completere dataset te kunnen genereren en het bedrijfsproces zoveel mogelijk te optimaliseren.
7. Beveiliging
Het is inmiddels wel helder dat het gaat om gevoelige data. Geen enkele klant wilt dat zijn gegevens op straat komen te liggen of worden buitgemaakt door hackers. Daarom is de beveiliging een belangrijk element van de software.
8. Makkelijk in gebruik
Als verkoopanalist of bedrijfsvoerder ben je vaak niet in staat zelf te programmeren of veel tijd te investeren in het leren van een nieuwe tool. De gebruiksvriendelijkheid is daarom zeer belangrijk zodat het zich tot essentie beperkt; het optimaliseren en verhogen van de verkopen.
Meer dan alleen sales bijhouden?
Een bedrijfsproces bestaat natuurlijk uit veel meer dan alleen het bijhouden van de verkopen. Denk onder andere aan marketing, administratie en klantenservice.