Wat is een webinar?

Met een webinar kunt u uw doelgroep vastleggen door middel van live of vooraf opgenomen video's waarin u uw expertise en feedback kunt delen over een bepaald onderwerp. Ontdek hier de best practices voor het opzetten van een webinar. Laten we meteen een exact antwoord geven op de vraag: "Wat is een webinar?"

De betekenis is de samentrekking tussen de woorden web en seminar. Deze term wordt gebruikt om te verwijzen naar een professionele online conferentie georganiseerd door één of meerdere sprekers. Om effectieve webinars op te zetten, is echte upstream-voorbereiding nodig, evenals een doordachte communicatiestrategie. Je hebt ook tools nodig om je webinar uit te zenden en aan de verwachtingen van je publiek te voldoen.

#1

Voorbereiding: een essentiële eerste stap

Identificeer uw doelgroep - U moet weten wie u wilt aanspreken, dat wil zeggen: het typische profiel van uw doelgroep, hun interesses kennen of de problemen die ze kunnen tegenkomen. Na het identificeren van uw doelgroep, kunt u vervolgens het thema van uw webinar bedenken. Vind geschikte onderwerpen: het is relevant om uzelf af te vragen op welk niveau uw deelnemers zijn. Uw potentiële klanten bevinden zich misschien in een eenvoudige ontdekkingsfase of zijn juist wat meer gevorderd: op dit punt kunt u hen een dienst aanbieden die nauwkeuriger op hun niveau aansluit.

Kies een suggestieve titel - Het is belangrijk om na te denken over een titel die uw doelgroep zal aanspreken met woorden die overeenkomen met de thema's die hen interesseren. Om nieuwsgierigheid te wekken, kunt u ook een getalconcept gebruiken, zoals "10 tips om de betrokkenheid op uw sociale netwerken te vergroten".

Doe tests - Het is essentieel om alles te testen voordat u uw echte webinar start. Hiermee kunt u het platform, scherm, geluid, licht, landschap, enz. dubbel checken. We mogen op D-Day geen ruimte laten voor het onverwachte, alles moet al opgelost zijn! Beslis de dag en tijd van de webinar: kies een datum en tijd die passen bij het schema van uw publiek. Maandag, de dag van de eerste weekbijeenkomsten, is bijvoorbeeld geen goede keuze. Idem voor last minute, je moet voorkomen dat je ze te vroeg of te laat doet.

Kies een rustige locatie - vergeet ook niet om de locatie van de webinar zorgvuldig te kiezen. Er mag geen lawaai zijn, collega's langskomen, buren die boren gebruiken, etc. De inrichting is ook belangrijk, vermijd te donkere kamers. Maak uw webinar betekenis zichtbaar: u kunt e-mailen, sociale media gebruiken of zelfs speciale bestemmingspagina's maken. U moet ook nadenken over betaalde promotiemiddelen zoals sponsors of Facebook / LinkedIn Ads-campagnes om klanten te werven.

#2

Kies de tools om een ​​webinar te maken

Het kiezen van de juiste tools voor uw behoeften en uw publiek is essentieel voor het succes van uw webinar. Er zijn verschillende webinar tools om eenvoudig uw online conferenties op te zetten.

Livestorm - Een online webinar en dienst voor videovergaderingen op afstand. Livestorm is een complete en efficiënte webinar software voor het maken van uw webinars. De volgende functies zijn beschikbaar op Livestorm: een registratieformulier dat rechtstreeks in uw site is geïntegreerd, gepersonaliseerde e-mails maken, uw scherm delen, livechat, livestream en enquêtes om met uw publiek te communiceren. Dankzij extensies kunnen gegevens van registranten en deelnemers rechtstreeks naar Salesforce of Marketo CRM's worden gestuurd. Met de betaalde versie kunt u maximaal 1000 deelnemers hebben. Dit is de oplossing die we gebruiken voor BDM-webinars, en we raden het ten zeerste aan. De tool is zeer goed ontworpen, gemakkelijk te leren en het platform is leuk om te gebruiken (en stabiel). U kunt uw seminar met een paar klikken maken en er wordt alles aan gedaan om de wrijving tijdens de registratie te verminderen. Moeilijk om fouten te vinden bij dit programma. En in geval van een probleem reageert de klantenservice binnen de dag.

#3

GoToWebinar

Een complete oplossing om uw webinars te creëren. GoToWebinar is een bekend programma in de webinarwereld. Een historische speler die met name de programmering van webinars biedt met vooraf opgenomen video's of audio, livestream, tools voor interactie met het publiek en de mogelijkheid om toegang te krijgen tot de herhaling van de webinar. E-mailuitnodigingen en follow-ups zijn ook programmeerbaar. U kunt maximaal 1000 deelnemers hebben in virtuele vergaderruimten. GoToWebinar heeft een app voor gemakkelijke toegang op mobiele apparaten.

#4

Zoom

Een van de leiders in professionele videoconferenties. Zoomtechnologie maakt het mogelijk om online vergaderingen te creëren, technische ondersteuning te bieden, videowebinars te organiseren, vergaderruimten te creëren en schriftelijk te chatten via instant messaging. Voor zijn videoconferentieservice biedt Zoom een ​​gratis versie aan die beperkt is tot 100 deelnemers en 40 minuten per conferentie. Het biedt onder andere HD-spraak- en videokwaliteit, weergave van actieve sprekers, scherm delen en virtuele achtergrond. Om verder te gaan, kunt u kiezen voor een van de betaalde abonnementen van Zoom (van 14 tot 33 euro per maand en per host). U kunt dan meer deelnemers uitnodigen, het opnemen van vergaderingen inschakelen, Zoom verbinden met Skype voor Bedrijven, een gepersonaliseerde URL opvragen en meer. Er zijn ook opties om functionaliteit aan Zoom toe te voegen. De andere services die door Zoom worden aangeboden, hebben geen gratis versie, maar sommige bieden wel proefversies.